top of page

CONSERVEIRA DE LISBOA

Een frisse blik op oude glorie ...

 

Je hoort wel eens dat we vooruit moeten, mee in de vaart der volkeren. 

In die voorwaartse mars verliezen we al eens uit het oog hoe goed het we het hebben. 

Of hoe we ineens beseffen hoe lekker oude culinaire tradities kunnen zijn. 

Zoals vis in blik van het Portugese Conserveira de Lisboa. 

 

Kijk bijvoorbeeld Lissabons trots Conserveira de Lisboa, een bedrijfje dat zich in het interbellum specialiseerde in ‘vis in blik’. Het werd opgericht door Fernando da Silva Ferreira, een werknemer die op een mooie dag genoeg geld gespaard had om zich voor een derde in de Conserveira de Lisboa in te kopen.

Vis in blik was – zoals alle ‘eten in conserven’ – een nieuwigheidje. Tijdens WO II kende deze conserveira een grote groei: door de oorlog kochten mensen massaal voeding die ze lang konden bewaren. 

Vis in blik, dus. Lang houdbaar én gezond. Na de hausse begon het succes in de jaren 1960 en 1970 wat te tanen. Er kwamen grootwarenhuizen, klanten kregen meer en meer interesse in diepgevroren voedsel, er was de Ultramar oorlog. De fabrieken waar het voedsel ingeblikt werd, pasten zich niet snel genoeg aan aan de snel veranderende tijden. ‘Fish in a can’ raakte wat uit de mode. Conserveira de Lisboa bleef wel bestaan, dankzij de eigen drie grote merken Tricana, Prata do Mar en Minor, maar potten breken deed het niet meer. Door de herwaardering van een aantal culinaire tradities, zoals ‘canned food’, kwam Conserveira de Lisboa ook weer onder de aandacht van de Portugese foodies.  

 

Met 80 jaar historie op de teller zag het bedrijfje zich weer aan het hart gedrukt van duizenden liefhebbers van ingeblikte vis. Met een fris en nieuw imago, en een hoopvolle blik op de toekomst. 

Vis in blik, dus. Lang houdbaar én gezond. Na de hausse begon het succes in de jaren 1960 en 1970 wat te tanen. Er kwamen grootwarenhuizen, klanten kregen meer en meer interesse in diepgevroren voedsel, er was de Ultramar oorlog. De fabrieken waar het voedsel ingeblikt werd, pasten zich niet snel genoeg aan aan de snel veranderende tijden. ‘Fish in a can’ raakte wat uit de mode. Conserveira de Lisboa bleef wel bestaan, dankzij de eigen drie grote merken Tricana, Prata do Mar en Minor, maar potten breken deed het niet meer. Door de herwaardering van een aantal culinaire tradities, zoals ‘canned food’, kwam Conserveira de Lisboa ook weer onder de aandacht van de Portugese foodies.  

 

Met 80 jaar historie op de teller zag het bedrijfje zich weer aan het hart gedrukt van duizenden liefhebbers van ingeblikte vis. Met een fris en nieuw imago, en een hoopvolle blik op de toekomst. 

CONSERVEIRA DE LISBOA

online wijn kopen

bottom of page